onsdag den 20. maj 2009

Overborgmesterkandidaten fra Islands Brygge

Københavns måske kommende overborgmester Frank Jensen har været bryggebo siden 1997. Bryggebladets Jarl Cordua har talt med ham på den lokale café.

Bragt i Bryggebladet nr. 8 den 19. maj 2009

»Bryggen er mit kvarter«

Frank Jensen meldte sig for nylig som socialdemokratisk kandidat til overborgmesterposten. Går det, som det plejer ved valget til Borgerrepræsentationen, som finder sted den 17. november i år, så bliver det socialdemokraten Frank Jensen, der overtager byens gyldne overborgmesterkæde fra sin partifælle, Ritt Bjerregaard, når hun stopper ved årsskiftet.
Ritt Bjerregaard meddelte for nylig – og ganske overraskende for de fleste – at hun fandt tiden moden til at stoppe i politik. Efter nogle få dages spekulationer frem og tilbage stod det herefter klart, at byens socialdemokrater var enige om at pege på den tidligere justitsminister Frank Jensen til at løfte arven. Og den er tung: Siden 1903 – da malermester Jens Jensen blev valgt som socialdemokratisk »finansborgmester« – har partiet ledet byens styre. I 1938 blev overborgmesterposten oprettet, og alene socialdemokrater har varetaget posten.

Bryggebladet inviterede den måske kommende overborgmester på en kop kaffe på Tobi’s Café, hvor Frank Jensen i perioder har været stamgæst.
– Jeg har boet herude siden 1997 og betragter derfor Bryggen som mit kvarter. I mange år havde jeg en lejlighed i Gunløgsgade 41, men så sidste år – da jeg sammen med min kone flyttede permanent til København – købte vi en lejlighed i Jens Otto Krags Gade.

Hvorfor bosatte I jer på Bryggen?
– Det var helt klart kvarteret, som tiltrak os, men vi kiggede os da for rundt om i byen, selvom min kone, som er københavner, afskrev Hellerup på forhånd. Der var for mange pelse derude, mente hun. Vi er dog faldet godt til på Bryggen. Det er herude, vi gør vores daglige indkøb blandt andet i Brugsen. Min kone og jeg er især begejstret for Bryggens havnemiljø, og vi bruger havnebadet om sommeren. Jeg løber syv kilometer stort set hver dag hele året rundt. Om sommeren løber jeg mest ude på Amager Fælled, men om vinteren har jeg en oplyst rute, der går forbi havnen, over Bryggebroen, Knippelsbro og Christianshavn, og så ror jeg også kajak og har derfor meldt mig ind i Bryggens Kajak Club.

»Det er mere tilfredsstillende at arbejde for noget, der er større end én selv«

Frank Jensen var minister i alle Poul Nyrup Rasmussens regeringer fra 1993-2001 og endte som justitsminister. Han sad frem til november 2007 i mere end 20 år i Folketinget. Han var valgt i Aalborg, hvor han boede med familien. Men på hverdagene overnattede han på Bryggen. I dag er han bryggebo.
– Indimellem spiste jeg aftensmad nede på Café Alma. De har et noget mere spændende menukort end Snapstinget, siger Frank Jensen med et smil.

Efter Frank Jensen stoppede i Folketinget, har han blandt andet arbejdet som direktør i en privat virksomhed inden for telekommunikation og senest som administrerende direktør for brancheforeningen Danske Advokater, der har til huse på H.C. Andersens Boulevard. Han forlader efter aftale dette job i august.

Du var jo ellers stoppet i politik?
– Ja, og jeg fik da også sagt »klart nej« flere gange til de journalister, der ringede for at høre, om jeg skulle være kandidat. Men så fik jeg en opringning fra Socialdemokraternes formand i København, Jan Salling, som sagde, at samtlige af byens kredse opfordrede mig til at stille op, og da jeg så også kunne se, at Helle Thorning-Schmidt havde ringet fire, fem gange til mig, så kunne jeg godt mærke, at det var alvor. Min kone har altid været min sparringspartner og kender mig godt. »Det er jo det, du vil«, sagde hun. Og det har hun ret i. Jeg er interesseret i at påvirke samfundsudviklingen, og hvordan vi gør København til en endnu bedre by for københavnerne at bo i.

Hvorfor vil du være overborgmester?
– Det er i hvert fald ikke på grund af lønnen. Hvis jeg bliver overborgmester, kommer jeg faktisk til at gå væsentligt ned i løn. Og det er heller ikke overborgmesterbilen, der trækker. Alt det med at køre rundt i en stor bil har jeg prøvet af, mens jeg var minister. Faktisk lever jeg også et stille og komfortabelt liv med min kone og med et vellønnet godt job og mange friaftener til at gå i teateret og i det hele taget nyde tilværelsen. Men for mig er det mere tilfredsstillende at arbejde for noget, der er større end én selv. For det er jo ikke alle, der har de samme muligheder, som jeg har haft. Det er stadig en vigtig kamp at kæmpe for at skabe bedre muligheder for de dårligst stillede i vores samfund. Det tiltrækker mig at skabe nogle resultater, der kan forbedre andres liv. Eksempelvis er det helt uacceptabelt, at der stadig her i 2009 vokser børn op i relativ fattigdom. Vi har en konkret udfordring i at få ændret på, at halvdelen af eleverne i de københavnske folkeskoler er såkaldte »dårlige læsere«. Det er uacceptabelt, når man ved, hvad dårlige læseegenskaber har af virkning på børns selvværd, muligheder for indlæring og siden hen deres demokratiske medindflydelse og deres muligheder på arbejdsmarkedet. Det er uacceptabelt, og det skal vi have gjort noget ved.

Din far var også borgmester i Støvring i Nordjylland?
– Ja, det er rigtigt. Jeg fik kommunalpolitik ind med modermælken, og i løbet af min fars aktive politiske liv blev der diskuteret mange kommunalpolitiske sager ved køkkenbordet hjemme hos os.

Er det SF og Enhedslisten, der skal gøre dig til overborgmester?
– En forudsætning for det er, at et flertal peger på mig. Og vi må se efter valget, om det lykkes. Jeg udelukker ingen partier på forhånd. Kan det lade sig gøre, så ser jeg gerne en bred konstitueringsaftale både med partier fra den røde og blå blok. Det er i hvert fald min ambition at forsøge et bredt samarbejde. Måske bliver det med en ny socialdemokratisk overborgmesterkandidat lettere at forhandle med Venstre. Jeg lærte i hvert fald fra min far, at man ikke skal lade en mulighed forblive uprøvet.

Vil du nu genoplive Socialdemokraternes samarbejde med De Radikale og SF, det vil sige den såkaldte ABF-alliance?
– Fra min tyve år på Christiansborg ved jeg, at det er naturligt, at S, SF, De Radikale og Enhedslisten taler godt sammen. Men vi skal også tale bredt med andre partier og også invitere Mogens Lønborg (K) og Pia Allerslev (V) til et respektfuld og ordentlig samarbejde.

Hvad gjorde Ritt Bjerregaard forkert, siden hun kun efter fire år måtte stoppe som overborgmester?
– Nu kommer jeg udefra og har hørt meget om, hvad der er sket, og hvad nogle mener, der er gjort galt. Alt det er jeg imidlertid fri af og starter derfor på en frisk. I Ritts periode er der skabt mange resultater; blandt andet på skole- og daginstitutionsområdet, hvor der er sket en stor udbygning.

Skal du så ligesom Ritt nu ud i valgkampen og stå med din cykel, mens du deler pjecer ud?
– Altså, nu kan bryggeboerne bevidne, at jeg faktisk cykler til dagligt, så man kan ikke beskylde mig for at bruge cyklen som valggimmick. Nej, vi skal ud på arbejdspladser, dagscentre og skoler med vores budskaber i valgkampen.

Skal S også ud denne gang og love københavnerne 5.000 billige boliger?
– Nej, jeg stiller ikke konkrete forslag om 5.000 billige boliger. Men jeg mener, at der skal gøres en indsats for, at det også i opgangstider er muligt at bygge boliger i København, som almindelige lønmodtagerfamilier har råd til at kunne bo i. Derfor mener jeg, at det skal være muligt for kommunen at kunne købe jord op, når den som nu er billig. Det skal ske med henblik på senere at sælge grundene til private, der vil bygge billige boliger, når konjunkturerne igen vender, og priserne på boligmarkedet stiger. Det kan lade sig gøre i alle andre metropoler, så bør det også være muligt i København. Problemet er, at kommunen ifølge kommunalfuldmagten godt må købe billig jord op, men den må kun sælge jorden til markedspris. Og det ødelægger muligheden for at bygge billige boliger i opgangstider. Men fordi boligmarkedet for tiden er faldet markant, så er presset for billige boliger ikke så stort som før.

Socialdemokraterne står ellers i flere meningsmålinger til at få et meget dårligt kommunalvalg i København. Nogle viser, at I bliver halveret. Hvad siger du til det?
– Jo, men målinger svinger jo frem og tilbage. Jeg hæfter mig nu mere ved en anden meningsmåling, der viser, at 37 procent af københavnerne faktisk foretrækker en socialdemokratisk overborgmester. Vi skal have fornyet vores mandat, og derfor skal vi med vores idéer i valgkampen sørge for at få vælgerne i tale og til at stemme på os på valgdagen sådan, at S får et så godt udgangspunkt som muligt til at besætte overborgmesterposten. Men jeg ved godt, at det bliver ingen walk-over, men et langt sejt træk for os. Jeg er dog overbevist om, at det kan lade sig gøre. Det kræver et hårdt arbejde – ikke mindst af mig selv.

Kort om Frank Jensen
Bryggebo siden 1997
48 år
Socialdemokraternes overborgmesterkandidat
Uddannet økonom (cand. oecon.)
Medlem af Folketinget for Socialdemokraterne 1987-2007
Forskningsminister 1994-1996
Justitsminister 1996-2001
Tabte i 2005 kampen om at blive Socialdemokraternes ny formand til Helle Thorning-Schmidt og bebudede da, at han forlod Christiansborg ved det følgende valg.
Bestyrelsesformand for Aalborg Universitet
Indtil august i år administrerende direktør i brancheforeningen Danske Advokater.
Gift på 27. år med Jane Frimand Pedersen, som er souschef i SFO’en på Gasværksvejens Skole
Parret bor i en lejlighed i Jens Otto Krags Gade
Far til to voksne sønner, der studerer.

Ingen kommentarer: